COVID-19 a móda
COVID-19 pandémia odkryla a odkrýva rôzne obrazy o našej spoločnosti. My, ktoré/ ktorí si pamätáme život či skôr prežívanie počas komunizmu, keď takmer každý občan komunistického Československa bol expertom na nejaké „alternatívne riešenie“ akéhokoľvek problému – napr. náhrady nedostatkového tovaru či služby – vidíme teraz akési dejà-vu. Je až neuveriteľné, ako sa v nás po prepuknutí pandémie vynorili tieto komunistické atavizmy, driemuce niekde v našej kolektívnej pamäti a skúsenosti.
Témou môjho (dnes veselšie-ladeného) blogu sú rúška. Môže sa zdať, že ide o úplne nerelevantnú tému, ale v sociálnej antropológii je to téma zaujímavá – tak v rámci materiálnej, ako aj sociálnej kultúry. Rúška ako nové, ale dôležité súčasti našej ochrany pred koronavírusom boli od počiatku prepuknutia pandémie a vyhlásenia núdzového stavu začiatkom marca 2020 nedostatkovým tovarom, v komunistickej rétorike priam podpultovým tovarom, ktorý nebolo možné zohnať regulárnym spôsobom, len cestou „známosti“ s niekým, kto má prístup k zdrojom. Kým v časoch komunizmu sme si „ctili“ známosti s predavačkami v zelovococh alebo mäsiarňach, teraz sa nám zišli dobré známosti v lekárňach a drogériách. Avšak, veľmi skoro sme zistili, že ani tieto známosti nestačia. Rúška neboli. A tu sa prebudili tie komunistické atavizmy. Oprášili sme prachom zapadnuté, ale stále funkčné šijacie stroje, a začali šiť rúška. Mnohé ženy, vlastníčky šijacích strojov zo všetkých sociálnych vrstiev spoločnosti sa vrátili k šitiu – už nie k šitiu šiat, nohavíc či kabátov, ale k šitiu rúšok – najskôr pre vlastné rodiny a priateľov, neskôr aj pre tých, ktorí ich nemali a potrebovali – či to boli zdravotníci, klienti i zamestnanci domovov sociálnych služieb, ľudia bez domova alebo ľudia z marginalizovaných komunít. Tu sa prejavila obrovská dobrá vôľa a dobrovoľníctvo (prevažne) žien, či to boli ženy z tovární, podnikateľky, učiteľky, umelkyne alebo vedkyne – mnohé z nich pomáhali a stále pomáhajú šiť a dodávať rúška tým, ktorým štát nedokáže túto základnú pomôcku zabezpečiť. Často to robia dobrovoľnícky, bez nároku na kompenzáciu nákladov, bez očakávania vďaky.
Skutočnosť, že pandémia koronavírusu nie je – zdá sa – len krátkodobý problém, spôsobila, že rúška sa postupne stávajú (a pravdepodobne aj ostanú) akceptovanou súčasťou nášho odevu a imidžu. Ja sama na sebe reflektujem posun, že moje prvé (modrotlačové) rúško musím doplniť o ďalšie „sofistikovanejšie“ rúška, lebo modrotlač nebude ladiť s „malými čiernymi“, v ktorých sa chystám ísť na univerzitnú vedeckú radu, prvé nevirtuálne podujatie po dlhej dobe. Hanbím sa to priznať, ale estetika nepustí. Chcem mať rúško, ktoré bude nenápadné, elegantné a v súlade s mojím oblečením. V tomto smere treba vysoko oceniť predvídavosť a vkus našej pani prezidentky Zuzany Čaputovej, ktorá ako prvá celému svetu jasne a elegantne ukázala, ako má vyzerať reprezentácia v rúšku. Ďakujeme, pani prezidentka.
Až tu sa dostávam k jadru tohto blogu. Včera som si chcela objednať cez online služby jednoduché rúška v základných farbách. Nesmierne ma prekvapila veľká ponuka rúšok a dokonca ich kategorizácia. Tu sa naozaj prejavila kreativita našich ľudí. Spomeniem len niektoré vybrané kategórie rúšok podľa ich označenia na web-stránkach: zimné a letné; dámske, mužské a detské; unisex; štýlové; veselé; svadobné; elegantné (napr. s výšivkou alebo čipkou); so znakom Slovenskej republiky; tematické (neskoré leto, jeseň, kvetinová záhrada, so znakom zverokruhu, on a ona a pod.); firemné (s logom firmy, spoločnosti, mimovládnej organizácie atď.), tzv. folklórne alebo ľudové (t. j. rúška napr. modrotlačové, so slovenskou výšivkou); dizajnové (napr. s fúzami, úsmevom či vycerenými zubami); dospelácke (napr. rúška s kovovým vybíjaním); žartovné (napr. s nápisom „Veď to som ja, Peter“ alebo F.ckcorona); gotické (s gotickými symbolmi); rúška z rôznych materiálov od bavlny so striebrom po luxusný hodváb či brokát; osobné rúška so vzormi, ktoré Vás najviac charakterizujú; rúška s Vaším menom alebo s Vaším odkazom svetu…
Viaceré firmy, ktoré sa aj pred koronakrízou špecializovali na výrobu rôznych odevných súčiastok, svoju produkciu obohatili o výrobu rúšok. Napr. od známeho slovenského výrobcu veselých ponožiek si už dnes môžeme objednať tzv. rúška sety – t.j. rúško aj ponožky Vám budú spolu ladiť (môžete si objednať napr. tematické sety Cyklista v meste, Láska, Čauky-mňauky, Frajeri, Na zdravie, Čičmany a iné). Okrem toho je možné poňať kombináciu atraktívneho rúška a ponožiek aj ako darček svojim milovaným – t. j. rúško a ponožky si možno objednať aj v špeciálnej darčekovej tube. Iný výrobca ponúka sety, obsahujúce rúška a ochranné rukavice v rovnakom dizajne, ďalší šiltovky a rúška s identickým motívom.
Novinkou sú aj rúškomaty. Namiesto kúpy rúška v lekárni alebo cez web-stránky, vo viacerých slovenských mestách je už k dispozícii nepretržitá služba – tzv. rúškomaty. Ide o automaty, v ktorých si možno kúpiť rúško alebo dezinfekčný gél 24 hodín denne.
Téma rúšok sa nám môže zdať absolútne nedôležitá v krátkodobej perspektíve. Avšak nikto z nás nevie, ako dlho bude pandémia trvať a aké nové pandémie nás v budúcnosti čakajú. Nosenie rúšok – či sa nám to páči alebo nie – sa môže stať trvalou a akceptovanou súčasťou nášho odevu a verejného spoločenského života.