COVID-19 a móda

Skutočnosť, že pandémia koronavírusu nie je – zdá sa – len krátkodobý problém, spôsobila, že rúška sa postupne stávajú (a pravdepodobne aj ostanú) akceptovanou súčasťou nášho odevu a imidžu. Ja sama na sebe reflektujem posun, že moje prvé (modrotlačové) rúško musím doplniť o ďalšie „sofistikovanejšie“ rúška, lebo modrotlač nebude ladiť s „malými čiernymi“, v ktorých sa chystám ísť na univerzitnú vedeckú radu, prvé nevirtuálne podujatie po dlhej dobe. Hanbím sa to priznať, ale estetika nepustí. Chcem mať rúško, ktoré bude nenápadné, elegantné a v súlade s mojím oblečením. V tomto smere treba vysoko oceniť predvídavosť a vkus našej pani prezidentky Zuzany Čaputovej, ktorá ako prvá celému svetu jasne a elegantne ukázala, ako má vyzerať reprezentácia v rúšku. Ďakujeme, pani prezidentka.

Až tu sa dostávam k jadru tohto blogu. Včera som si chcela objednať cez online služby jednoduché rúška v základných farbách. Nesmierne ma prekvapila veľká ponuka rúšok a dokonca ich kategorizácia. Tu sa naozaj prejavila kreativita našich ľudí. Spomeniem len niektoré vybrané kategórie rúšok podľa ich označenia na web-stránkach: zimné a letné; dámske, mužské a detské; unisex; štýlové; veselé; svadobné; elegantné (napr. s výšivkou alebo čipkou); so znakom Slovenskej republiky; tematické (neskoré leto, jeseň, kvetinová záhrada, so znakom zverokruhu, on a ona a pod.); firemné (s logom firmy, spoločnosti, mimovládnej organizácie atď.), tzv. folklórne alebo ľudové (t. j. rúška napr. modrotlačové, so slovenskou výšivkou); dizajnové (napr. s fúzami, úsmevom či vycerenými zubami); dospelácke (napr. rúška s kovovým vybíjaním); žartovné (napr. s nápisom „Veď to som ja, Peter“ alebo F.ckcorona); gotické (s gotickými symbolmi); rúška z rôznych materiálov od bavlny so striebrom po luxusný hodváb či brokát; osobné rúška so vzormi, ktoré Vás najviac charakterizujú; rúška s Vaším menom alebo s Vaším odkazom svetu…

Viaceré firmy, ktoré sa aj pred koronakrízou špecializovali na výrobu rôznych odevných súčiastok, svoju produkciu obohatili o výrobu rúšok. Napr. od známeho slovenského výrobcu veselých ponožiek si už dnes môžeme objednať tzv. rúška sety – t.j. rúško aj ponožky Vám budú spolu ladiť (môžete si objednať napr. tematické sety Cyklista v meste, Láska, Čauky-mňauky, Frajeri, Na zdravie, Čičmany a iné). Okrem toho je možné poňať kombináciu atraktívneho rúška a ponožiek aj ako darček svojim milovaným – t. j. rúško a ponožky si možno objednať aj v špeciálnej darčekovej tube. Iný výrobca ponúka sety, obsahujúce rúška a ochranné rukavice v rovnakom dizajne, ďalší šiltovky a rúška s identickým motívom.
Novinkou sú aj rúškomaty. Namiesto kúpy rúška v lekárni alebo cez web-stránky, vo viacerých slovenských mestách je už k dispozícii nepretržitá služba – tzv. rúškomaty. Ide o automaty, v ktorých si možno kúpiť rúško alebo dezinfekčný gél 24 hodín denne.

Téma rúšok sa nám môže zdať absolútne nedôležitá v krátkodobej perspektíve. Avšak nikto z nás nevie, ako dlho bude pandémia trvať a aké nové pandémie nás v budúcnosti čakajú. Nosenie rúšok – či sa nám to páči alebo nie – sa môže stať trvalou a akceptovanou súčasťou nášho odevu a verejného spoločenského života.