Exploring the Past in Peace

Zodpovedná riešiteľka: Mgr. Ľubica Voľanská, PhD.
Vedecké riešiteľky a riešiteľ: Mgr. et Mgr. Art. Barbora Morongová, PhD., Mgr. Katarína Baračková, PhDr. Dušan Damián Brezány, Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave.
Projektová manažérka za ÚESA SAV, v. v. i.: Mgr. Tatiana Zachar Podolinská, PhD.
Finančná manažérka za ÚESA SAV, v. v. i.: Mgr. Branislava Kolesárová
Doba riešenia: 9/2022 – 9/2024
Grantová schéma: Erasmus+

Projekt sa sústredí na vývoj digitálneho nástroja vo forme hernej aplikácie, ktorej témou bude kultúrne dedičstvo na území partnerských krajín. Z hľadiska obsahu bude aplikácia pokrývať časti učebných osnov základných a stredných škôl v partnerských krajinách projektu. Konkrétnejšie sa však bude zaoberať týmito učebnými osnovami z hľadiska kultúrneho dedičstva podľa definície UNESCO dohovorov z rokov 1972 a 2003. Projekt vychádza zo spoločných mierových hodnôt UNESCO a Európskej únie. Projekt je v súlade s výskumnou líniou vedeckej koncepcie ÚESA SAV, v. v. i. (2021-2025) zameranej na kultúrne dedičstvo a jeho aktuálne podoby.

Vedúcim partnerom je Impact Games (SK), spolupracujúcimi partnermi sú okrem ÚESA SAV, v. v. i. aj CRHACK LAB FOLIGNO (IT), Enabler Ltd. (HU) a Art Rebel 9 d. o. o. (SL). Partnerstvo je zložené z dvoch mimovládnych organizácií pôsobiacich v oblasti vzdelávania (Impact Games a CRHACK LAB) a dvoch spoločností, pričom Enabler pôsobí priamo v oblasti vzdelávania a Artrebel9 v oblasti interaktívnych digitálnych riešení. Metodológom vzdelávania je v projekte PhDr. Dušan Damián Brezány z Katedry pedagogiky, Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.


ÚESA SAV, v. v. i. bude zodpovedať za použitý obsah, informácie a storytelling súvisiaci s kultúrnym dedičstvom, hmotným a nehmotným, zapísaným v Reprezentatívnom zozname ICH ľudstva. Zloženie skupiny partnerov pozostávajúcej z podnikateľských subjektov, ako aj mimovládnych organizácií a výskumného ústavu, ktorý sa zaoberá kultúrnym dedičstvom v najširšom zmysle slova, vytvára veľké množstvo príležitostí na vzájomné učenie sa predovšetkým v súvislosti s modelmi fungovania používanými v jednotlivých organizáciách. Gamifikovaná aplikácia obsahujúca rozšírenú realitu bude najmodernejšou digitálnou inováciou, ktorá sa na trh formálneho vzdelávania dostane zadarmo.

Informácie o projekte a jeho priebehu

Ústav etnológie a sociálnej antropológie SAV, v. v. i. spoluorganizoval 6. júna 2024 v rámci projektu medzinárodnú online konferenciu Objavujme: Digitálne technológie ako pomocníci v učení (sa). Konferencia bola spojená s verejnou prezentáciou novej vzdelávacej mobilnej aplikácie s názvom Heritage Quest AR a konala sa pod záštitou Slovenskej komisie UNESCO a Odboru kurikulárnej reformy Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

 

Cieľom konferencie bolo ponúknuť pedagógom, metodológom, odborníkom, inovátorom a ďalším ľuďom nadšeným pre vzdelávanie priestor na to, aby diskutovali o úlohe digitálnych nástrojov, vzdelávacích aplikácií a gamifikácii pri formovaní znalostí a skúseností žiakov a študentov rôzneho veku. Konferencia bola určená pedagógom, metodológom, odborníkom, inovátorom a ďalším ľuďom nadšeným pre vzdelávanie.

 

Viac informácií o konferencii nájdete TU.

 

 

Ústav etnológie a sociálnej antropológie SAV, v. v. i. pri príležitosti medzinárodnej konferencie vydal Book of Abstracts (Voľanská et. al., 2024), ktorý si môžete stiahnuť TU.

Nahrávky príspevkov sú k dispozícii online vo viacerých jazykových mutáciách:

 

  • v anglickom jazyku TU
  • v slovenskom jazyku TU
  • v maďarskom jazyku TU

Vzdelávaciu mobilnú aplikáciu Heritage Quest AR si môžete bezplatne stiahnuť:

 

  • na stránke Gamifactory TU
  • prostredníctvom Google Play TU
  • alebo v Appstore TU

Vzdelávacie materiály k aplikácii ako aj vedomostný kvíz nájdete:

 

  • v angličtine TU
  • v slovenčiny TU

V súvislosti s projektom sa 12. 6. 2024 v Ústredí UNESCO v Paríži konal workshop Intangible Cultural Heritage in Education, ktorý sa venoval vzdelávacím stratégiám, návrhom učebných osnov, učebným postupom, herným aplikáciám, digitálnym technológiám a online nástrojom na prenos vedomostí súvisiacich s ICH v školách.

 

Workshop zameral na stratégie, prístupy a projekty z Česka, Grécka, Poľska a Slovenska, ktoré venujú poznatkom o metódach používaných na podporu prenosu vedomostí súvisiacich s ICH v rámci formálneho vzdelávacieho prostredia.

 

Seminár organizačne pripravila Jana Ambrózová (delegovaná členka NSS pre komunikáciu s UNESCO) v spolupráci s Ľubicou Voľanskou (ÚESA SAV; členka NSS), veľvyslankyňou Annou Plassat Muríňovou (Stála delegácia SR pri UNESCO) a Katarínou Lomnickou (Stála delegácia SR pri UNESCO).

 

Čítajte viac o podujatí TU.